Najaarsrapportage 2018

Economische Ontwikkeling

Naar een inclusieve arbeidsmarkt

Wat willen we bereiken?

Op de inclusieve arbeidsmarkt kan iedereen meedoen. Werkgevers bieden ook werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De vraag van de werkgever is leidend. De betrokken partijen zorgen dat de kennis en kunde van de werkzoekende aansluit bij deze vraag. Ieder vanuit een eigen verantwoordelijkheid. Zo faciliteren onderwijs en overheid de werkgevers.

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontmoetingen en gesprekken tussen ondernemers en onderwijs organiseren

De samenleving verandert steeds sneller en de vraag van ondernemers naar goed geschoold personeel neemt toe. Scholingsvragen van ondernemers sluiten niet altijd aan bij het reguliere aanbod van het onderwijs in Noordoostpolder. In samenwerking met het voortgezet onderwijs, MBO en ondernemers komen er arrangementen om werkzoekenden (met een grote afstand) beter toe te rusten voor de vraag van de werkgever. In het schooljaar 2018-2019 zijn de eerste arrangementen beschikbaar.

Verbeteren van de verbinding tussen de betrokken spelers bij de arbeidsmarkt

Er zijn heel veel spelers betrokken bij een goed werkende arbeidsmarkt, waaronder onze (buitengewoon) werkgevers, ondernemersorganisaties, onderwijsinstellingen, de werkcorporatie, Concern voor Werk, reïntegratiebedrijven, het Regionaal Werkbedrijf Flevoland en wij als gemeente. Het is belangrijk dat deze spelers elkaar kunnen vinden. In 2018 zetten we in op verbinding tussen de partijen. Dit doen we onder andere door het organiseren van slimmere en toekomstbestendige concepten. Een voorbeeld is flexibele(re) huisvesting van scholen en instellingen. Deze kunnen door zowel werkenden als niet-werkenden gebruikt worden om de aansluiting op de arbeidsmarkt te behouden of te krijgen.

Vergroten van de kennis van 21e eeuwse vaardigheden

Om goed te kunnen functioneren in beroep en maatschappij hebben werknemers en werkgevers in de 21e eeuw andere vaardigheden nodig. Naast ICT-vaardigheden zijn er nog een hele reeks andere ‘21e eeuwsevaardigheden’, zoals samenwerken met mensen van uiteenlopende achtergronden, een eigen mening kunnen vormen en verwoorden en informatiebronnen op waarde weten te schatten. Door contact met werkgevers en onderwijs stimuleren wij het vergroten van de kennis van 21e eeuwse vaardigheden.