De sociale teams zijn op 1 september gestart met de nieuwe manier van werken. De teams gaan werken volgens de Nieuwe Route: de inwoner met een hulpvraag maakt, samen met zijn omgeving en de casusregisseur van het sociaal team, een plan waardoor de inwoner weer mee kan doen. De overgang van de oude naar de nieuwe teams vindt gefaseerd plaats.
Wat willen we bereiken?
Met een effectief sociaal team voelen inwoners met een hulpvraag zich gehoord, gezien en begrepen. En krijgen zij hulp/steun die past in de context van de inwoner.
Wat gaan we daarvoor doen?
Inwoners met een hulpvraag kunnen terecht bij het sociaal team. De resultaten van de evaluatie gebruiken wij bij de doorontwikkeling. De nadruk komt weer te liggen op preventie. De teams zoeken samen met inwoners welke passende ondersteuning mogelijk is binnen generalistisch werken. Na de evaluatie hebben de bestuurders uitgangspunten opgesteld. Dat waren de bestuurders van alle betrokken organisaties (GGD, Carrefour, ZONL en gemeente). Daarnaast is een meerjaren plan gemaakt. De uitvoering van het meerjarenplan start 1-1-2018. In het plan staan de volgende onderwerpen:
- minder bureaucratie, meer daadkracht en investeren in preventieve aanpak bij hulpvragen;
- eenvoudige toegang;
- toegankelijke algemene oplossingen waardoor het beroep op maatwerkoplossingen afneemt;
- adequate ondersteuning bij vragen over zorg en ondersteuning, passen bij de leefroutes van de inwoner.