Het gebruik van de Berichtenbox van Mijn Overheid is de afgelopen jaren enorm gestegen. De Rijksoverheid is een grote vernieuwing gestart waardoor dit kanaal nog breder ingezet kan worden. We hebben de mogelijkheden en benodigde aanpassingen verkend om ook als gemeente de berichtenbox meer te gebruiken. In september is een projectgroep gestart met de uitvoering van deze wijzigingen.
Wat willen we bereiken?
Inwoners en ondernemers verwachten steeds meer digitaal zaken met ons als gemeente te kunnen doen. Daar spelen we op in door steeds meer (standaard)producten digitaal aan te bieden. En door digitaal inzichtelijk te maken wat de status is van aanvragen. Het ontwikkelen daarvan doen we (deels) samen met andere overheden via de Digitale agenda 2020.
Wat gaan we daarvoor doen?
Digitaal zaken regelen wordt steeds gewoner. Wij willen hierop inspelen. De vraagsteller moet de voortgang van de beantwoording kunnen volgen. Dit doen we via Mijn Overheid. In 2018 werken wij verder aan de veranderingen die hiervoor nodig zijn in de organisatie, zoals nog meer digitaal werken.
Om vragen van inwoners goed te kunnen beantwoorden, is het belangrijk dat wij onze informatie in orde hebben. Daarom gaan wij in 2018 verder met het digitaliseren van documenten en archieven. Ook optimaliseren wij onze informatiearchitectuur voor aansluiting op landelijke voorzieningen. En wij besteden aandacht aan informatieveiligheid en privacy.